Zubní preventivní prohlídky

Pravidelnou návštěvu jednou za půl roku by měl absolvovat každý z nás, neboť jen tak se dá včas rozpoznat onemocnění zubu. Z mnoha studií je známo, že v ústech se denně vytvoří velká množství bakterií, z nichž některé jsou zcela neškodné, ale mnoho z nich je agresivní vůči zubům a dásním. Bakterie jsou součástí zubního plaku, který se usazuje na zubech a právě tento plak způsobuje onemocnění dásní. Pokud se plak nebude včas a pravidelně odstraňovat, dojde k vytvoření zubního kamene, ten poškozuje dáseň, zub i kost. Špatná péče o dutinu ústní má vliv i na trávicí proces, problémy s trávením mohou zase vyústit až k onemocnění střev atd atd.

Apelujeme i na těhotné ženy, aby se nevyhýbaly kontrole zubů. Právě gravidní ženy bývají náchylnější k problémům s dásněmi. Prvním příznakem je otok dásní a krvácení z dásní zejména při čištění chrupu a používání dentální nitě. Zánět se obvykle vytváří kolem zubu, ale po narození dítěte může, ale také nemusí zmizet. Těhotné ženy by měly používat spíše měkčí kartáček a zuby by si měly čistit nejméně dvakrát denně. Pasta by měla být s obsahem fluoridu, tenzuby posiluje a snižuje riziko onemocnění chrupu.

Během těhotenství ženám doporučujeme zvýšit denní dávku vápníku, protože nejen že chrání kostní hmotu, ale je potřebný i pro správný vývoj ještě nenarozeného dítěte. Vhodným zdrojem vápníku pro tělo je sýr, mléko jogurt.

Zubní prevence dětí

Děti stejně jako dospělí by měly docházet na pravidelné zubní prohlídky dvakrát do roka a tím předcházet možným kazům. První zuby u dětí jsou sice dočasné, ale i tak plní několik důležitých funkcí. Například pokud mléčný zub musí být v důsledku zubního kazu předčasně odstraněn, pak mezera, která je určena pro stálý zub se zmenšuje, druhý zub tak nemá dostatek prostoru, aby se pravidelně prořezal. Nebo na prvním zubu vznikne kaz, který nebyl ošetřen, infekce se posouvá do lůžka, kde je již připraven stálý zub a tímmůže dojít k nesprávnému vývoji korunky stálého zubu.

Rodiče by měli na ústní hygienu svých dětí dohlížet, pomoc potřebují zejména předškoláci, neboť ti si ještě nedovedou zuby sami správně vyčistit.