Vše o růstu zubů moudrosti: Co potřebujete vědět

Co jsou zuby moudrosti a kdy obvykle prořezávají

Zuby moudrosti, známé také jako třetí stoličky, jsou posledními zuby, které se objeví v ústní dutině. Většinou se začínají prořezávat mezi 17. a 25. rokem života, což je období známé jako 'věk moudrosti'. Není to však pravidlo a u některých lidí mohou začít růst i později, nebo vůbec.

Jedná se o čtyři zuby, po dvou na každé straně jak horní, tak dolní čelisti. U některých lidí mohou růst bez jakýchkoli problémů, u jiných mohou vyvolávat řadu potíží včetně bolesti, infekcí a dokonce i posun ostatních zubů. Důvodem, proč tyto problémy nastávají, je často nedostatek místa v čelisti, který brání správnému prořezání zubů moudrosti.

Problémy spojené s zuby moudrosti a jak se o ně starat

Někdy se zuby moudrosti prořezávají pouze částečně. To může vést k tomu, že se zub stává 'zadrženým'. Zadržené zuby mohou být částečně skryty pod dásněmi nebo kostí, což ztěžuje jejich čištění a může způsobovat bolest nebo infekce. V těchto případech může být vhodná chirurgická extrakce.

Bolest spojená s prořezávajícími se zuby moudrosti může být mírněna různými způsoby, včetně použití ledové komprese, léků proti bolesti a ústních vod. Důležité je také udržování dobré hygieny ústní dutiny, která pomůže předcházet infekcím. Návštěvy u zubního hygienista mohou pomoci identifikovat potenciální problémy s zuby moudrosti dříve, než způsobí větší potíže.